Beneluxhoofdkantoor Weight Watchers komt naar de West-Brabantse stad Breda - Nieuws - BrIM Breda

Nieuws

Contact gegevens

Postbus 2522
4800 CM BREDA

Stadskantoor
Claudius Prinsenlaan 10
4811 DJ BREDA

T1 +31 (0)6 22 97 51 82
T2 +31 (0)6 52 75 48 54
E1 mapa.den.hooglander@breda.nl
E2 hacm.de.graaf@breda.nl



Beneluxhoofdkantoor Weight Watchers komt naar de West-Brabantse stad Breda

  • Home
  • Nieuws
  • Beneluxhoofdkantoor Weight Watchers komt naar de West-Brabantse stad Breda
Beneluxhoofdkantoor Weight Watchers komt naar de West-Brabantse stad Breda

Vers van de pers... de inkt van het contract is nauwelijks opgedroogd... De directie van Weight Watchers Benelux – de wereldmarktleider op afslankgebied - heeft zeer onlangs besloten om haar kantoren in Nederland en België (respectievelijk Moordrecht en Brussel) op te heffen en een Benelux hoofdkantoor op te zetten in de West-Brabantse stad Breda. Het Benelux hoofdkantoor zal in eerste termijn werkgelegenheid bieden aan ca. 200 medewerkers. Een zestigtal medewerkers zal aan de slag gaan in het nieuwe hoofdkantoor, terwijl de overigen als regionale coach in de Nederland of België zullen opereren. Het ligt in de bedoeling de samenvoeging, c.q. beneluxering in het vierde kwartaal van 2009 te voltooien. Daarvoor zal een kantoor worden gehuurd in de Bijster aan de (prestigieuze) Claudius Prinsenlaan te Breda.

WeightWatchers is sinds 1963 uitgegroeid van een lokaal initiatief van oprichtster Jean Nidetch tot een heuse beursgenoteerde multinational. Momenteel is de organisatie actief in ruim 30 landen en volgen wekelijks 1,5 miljoen mensen, waaronder steeds meer mannen, een van de 40.000 cursussen.  Het concern is beursgenoteerd en genereert wereldwijd een omzet van bijna 2 miljard (US) dollar.  Het concern geldt als financieel solide met een gezonde ratio eigen vermogen vreemd vermogen.

De algemeen directeur van Weight Watchers Benelux, mevrouw Jeanine Lemmens, zegt dat Weight Watchers grote groeiambities heeft. “Er ligt inderdaad een wereld vol toenemend overgewicht aan de voeten van Weight Watchers. Om die groei efficiënt aan te kunnen sturen is een Beneluxhoofdkantoor te prefereren. Met overigens een tweede voordeel en dat is dat een aantal “dubbels” uit de organisaties kunnen worden gesneden als gevolg waarvan belangrijke kostenvoordelen ontstaan en de organisatie tegelijkertijd vanwege de schaalgrootte veel professioneler in de markt kan opereren. Jeanine Lemmens erkent dat Weight Watchers niet over een nacht ijs is gegaan. Er is een breed onderzoek aan de locatiekeus voorafgegaan en daarbij bleek dat Nederland, c.q. Breda in termen van operationele kosten een betere positie heeft naast niet te vergeten de centrale ligging in het werkgebied van de Benelux...

Mevrouw Els Aarts, wethouder Economische Zaken van de gemeente Breda, is daarom bijzonder ingenomen met het besluit van de directie van Weight Watchers om de stad Breda uit te verkiezen als de vestigingsplaats voor het nieuwe Benelux hoofdkantoor. ”De komst van dit Amerikaanse hoofdkantoor van wereldfaam zet Breda op de kaart en zal er ongetwijfeld toe leiden dat ook andere potentiële Beneluxoperaties het vizier op onze stad gaan richten, aldus Els Aarts. Daarnaast biedt WeightWatchers perspectief op veel nieuwe werkgelegenheid in de sector kantoor- en dienstverlening. Een werkgelegenheidsprofiel dat perfect aansluit bij de doelstelling die de stad Breda heeft, namelijk ook de focus richten op de sector kantoor- en dienstverlening.” Tenslotte steekt de wethouder niet onder stoelen of banken dat opnieuw wordt bewezen dat Breda een sterke positie heeft als het gaat over het beneluxeren van internationale concerns. ”Die markt is nog steeds groot en steeds meer bedrijven gaan onder druk van het costcuttingsproces onderzoeken of het opschalen en samenvoegen in de Benelux een optie is. Daarbij is Antwerpen een geducht concurrent. We hebben ons beste beentje voorgezet en uiteindelijk heeft de directie van Weight Watchers gekozen voor – het  was ook dit keer weer een close race – de stad Breda.” 

Van Opstal Bedrijfsmakelaardij te Breda heeft de verhuur van het kantoor verzorgd, terwijl de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant in samenspel met de NV Brim van de gemeente Breda de acquisitie heeft verricht.

ACHTERGRONDINFORMATIE OVER WEIGHT WATCHERS

De Weight Watchers methode is door de Amerikaanse Jean Nidetch bedacht. Zij probeerde vele malen om af te vallen en na professionele hulp te hebben gekregen van een diëtiste, lukte het haar eindelijk om vele kilo’s kwijt te raken. Ze kwam vervolgens op het idee om met een groep vriendinnen aan de lijn te doen. Ze spraken regelmatig met elkaar af om bij te praten en om de vorderingen te bespreken. Ze organiseerden vervolgens ontmoetingen bij andere mensen thuis en aldus was het Weight Watchers concept geboren. In 1963 is Weight Watchers een officieel bedrijf en inmiddels niet meer weg te denken  in de wereld van afslankbedrijven. In Nederland en België vinden de eerste cursussen plaats in 1974. Vandaag de dag worden er in de Benelux elke week meer dan 800 cursussen georganiseerd,waaraan zo’n 50.000 mensen deelnemen.

Weight Watchers heeft vier pijlers ontwikkeld. Die bestaan uit het aanleren van gezonde gewoontes, support vinden in je omgeving, voldoende beweging en het maken van verstandige voedingskeuzes. Dat alles leidt tot succesvol afvallen met een blijvend resultaat en het zet daarmee andere methodieken of hypes dan wel eendagsvliegen als Sonja Bakker of Montignac volledig in de schaduw. De methodiek van Weight Watchers heeft een wetenschappelijk grondslag en  is “”steady and slow, but finally it wins the race””, aldus toont wetenschappelijk onderzoek aan. Niet voor niks dat dit afslankbedrijf kan bogen op een ruim veertig jarig succesvol bestaan! Anders dan de bijna vergeten namen als Montignac, Atkins of het inmiddels “”afgeslankte”” bedrijf van goeroe (!!) Sonja Bakker. Wonderdiëten bestaan immers niet... Elk pondje gaat nog steeds door het mondje.

Naast de organisatie van cursussen kan het Weight Watchers programma ook online worden gevolgd. Interactieve hulpmiddelen als het Online Points dagboek, de Receptplanner en een keus uit ruim 600 recepten zijn de moderne toepassingen van WeightWatchers om het streefgewicht te bereiken. WeightWatchers heeft ook dieetproducten ontwikkeld die in de schappen van alle grote supermarktketens zijn terug te vinden en gaandeweg groei van marktaandeel laten zien en steeds meer bijdragen aan de groei van de omzet van WeightWatchers.

Overgewicht vormt in onze moderne samenleving een groter wordend pro¬bleem. Uit de Belgische en Nederlandse Gezondheidsenquête is gebleken dat 46 % van de Belgen en Nederlanders te veel weegt (BMI > 25). In 1997 was dit 40 %. Bij 13 % is zelfs sprake van obesitas (BMI > 30) (1).
Ook bij kinderen zien we een toename van gewichtsproblemen en vooral van obesitas. In Noord-Europa is 15 % van de kinderen te zwaar; in Zuid-Europa is dit aantal al opgelopen tot 30 % (2). De prevalenties van overgewicht en obesitas schommelen in Nederland en Vlaanderen rond respectievelijk 12 % en 2 %. Vergeleken met twintig jaar geleden is de prevalentie van overgewicht, zoals in alle geïndustrialiseerde landen, sterk toegenomen.

Het toenemende probleem van overgewicht bij kinderen neemt zelfs epidemische vormen aan. Zo’n epidemie vormt niet alleen een bedreiging voor de gezondheid op latere, volwassen leeftijd. Het zorgt ook voor meer psychosociale problemen.  Tegelijkertijd geeft deze ontwikkeling ook aan dat een wereld vol toenemend overgewicht aan de voeten ligt van WeightWatchers. Een giga-markt die geweldige groeikansen schept en dus in dit geval voor de regio West-Brabant interessant is vanwege het uitzicht op veel nieuwe arbeidsplaatsen.

Geplaatst op 04-09-2009

venster sluiten

Pagina doorsturen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In consequat leo vitae dui.

Velden met een * zijn verplicht.

venster sluiten

Pagina doorsturen

De pagina is succesvol doorgestuurd.