Bezoek van collega's Yangzhou aan Breda - Nieuws - BrIM Breda

Nieuws

Contact gegevens

Postbus 2522
4800 CM BREDA

Stadskantoor
Claudius Prinsenlaan 10
4811 DJ BREDA

T1 +31 (0)6 22 97 51 82
T2 +31 (0)6 52 75 48 54
E1 mapa.den.hooglander@breda.nl
E2 hacm.de.graaf@breda.nl



Bezoek van collega's Yangzhou aan Breda

  • Home
  • Nieuws
  • Bezoek van collega's Yangzhou aan Breda
Bezoek van collega's Yangzhou aan Breda

Met Bruun Scheltema als gastheer verloopt het overleg op het stadskantoor informeel, soepel en ontspannen.

De hiërarchie wordt in China zeer gewaardeerd, wat zelfs bij de ronde tafelopstelling duidelijk wordt.

Het is een bijzondere ervaring om via een tolk een inhoudelijke discussie te voeren.  "Het werkt het beste als je korte vragen en antwoorden geeft", krijgen we vooraf van de tolk te horen. Je hebt tijdens het vertolken ruim de tijd om na te denken over je kernboodschap. En het is niet mogelijk, zoals wij jammer genoeg vaak doen, om elkaar te onderbreken.

De inhoudelijke kwaliteit van het overleg is daardoor hoog en verloopt ondanks de taalbarrière verrassend efficiënt, ondanks het enorme verschil in omvang van de steden..


De presentatie van Vincent Boelen over het openbaar Vervoer vormt de rode draad tijdens de bijeenkomst.
Wat tijdens het flitsbezoek aan Breda van 2 uur opvalt, zijn de overeenkomsten tussen beide steden. Op het gebied van mobiliteit zijn beide steden op zoek naar slimme OV-oplossingen voor de alsmaar groeiende mobiliteit.

De HOV aanpak (hoogwaardig openbaar vervoer) blijkt in beide steden zeer succesvol.
Breda onderkent de grenzen aan de (auto)groei en investeert in OV en fiets. We willen net als de chinezen het fiets- en openbaar vervoeraandeel laten groeien ten opzichte van de auto.
Nederland heeft de nationale OV-chipcard, de chinezen zijn verder met een breder betaalsysteem en hebben elektrische bussen. Ze doen ook verrassend veel aan monitoring en marketing, meten klanttevredenheid. De overheid bepaalt het OV, maar het beleidsbureau van Yangzhou wordt strak gestuurd door het Financial Bureau dat ook targets meegeeft.
De Chinezen kampen met een grote behoefte en groei aan verplaatsingen. Er wordt al veel gefietst, maar ze zetten ook in op ov-fietsen.
De Yangzhou delegatie was ook zeer geïnteresseerd in de financiering van parkeerplaatsen en parkeergarages en wie daarvoor verantwoordelijk is. Er heerst bij hen een steeds groter parkeerplaatstekort.

 

In onze presentatie komen drie lagen aan de orde: de snelle HOV busverbindingen ('dikke' assen), het vervoer op wijkniveau (de stadsbussen) en de verplaatsing tussen deur en halte, m.n. ook diverse fiets-opties. De chinezen praten ook over drie lagen: ondergronds, op de grond en boven de grond. De verkeerskundigen van Yangzhou staan voor de uitdaging om dit in hun historische stad te realiseren, want die moet behouden blijven. Dit is opgelegd door de nationale overheid.

Ze gaan er zorgvuldig mee om en zijn selectief met het verkeer dat wordt toegelaten. Zo rijden bijv. louter elektrische bussen in de binnenstad.

Hoe belangrijk de waarde van de historische binnenstad voor hen was, was zonneklaar, daar hadden we de tolk niet voor nodig.

Het viel van de gezichten van alle aanwezigen af te lezen.

 

Tot slot volgt de uitwisseling van cadeaus en visitekaartjes.

De kaartjes worden door onze gasten met twee handen aangeboden/aangepakt met een kleine buiging!

Uit respect en interesse bekijkt onze Chinese collega het kaartje aandachtig, je zou bijna geloven dat hij Nederlands kan lezen.

Mooi om te zien hoe we ons aanpassen en hetzelfde doen.

 

We zijn een hele bijzondere ervaring rijker, die we graag op deze wijze met jullie willen delen.

Bruun Scheltema, Jack de Bokx, Vincent Boelen, Marcelle Hooglander en
Jurgen Roovers

Geplaatst op 25-02-2016

venster sluiten

Pagina doorsturen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In consequat leo vitae dui.

Velden met een * zijn verplicht.

venster sluiten

Pagina doorsturen

De pagina is succesvol doorgestuurd.